Hoi vriendjes en vriendinnetjes en wat gij al niet meer zijt,
Omdat het al weer een tijdje geleden is, ik weer veel beleefd heb en
het nu pokkeweer is werd het tijd om weer een bericht te sturen. De
update: Aantal lekke banden: 2 of 4? Aantal gereden kilometers: 4827 Topsnelheid met karretje:
67.3 Topsnelheid zonder karretje: 72.1
Na het laatste verslag ben ik het Abel Tasman Park ingedoken, waar
ik 3 dagen heb gelopen en een halve dag heb gekayakt. Precies deze vier
dagen was het redelijk tot goed weer. Het Abel Tasman gevoel is volgens
mij moeilijk te omschrijven of uit te leggen aan de hand van foto's.
Het is iets wat je ervaren moet hebben. Goudgele stranden, regenwoud,
blauwe zee en relaxte mensen. Een ervaring om niet te vergeten.
Na deze belevenis ben ik de Marlbourough Sounds ingedoken. Ik had
hier weinig over gehoord, dus ik had weinig tot geen verwachtingen.
Mijn doel was French Pass, een klein gehuchtje aan het eind van een weg
(60 kilometer vanaf de highway), waarvan er 22 kilometer op gravel
gefietst moest worden. Ik moest uiteindelijk 3 bergen over en tijdens
een van deze klims dacht ik dat ik dood ging. Zo zwaar en steil was
deze. Het voelde of mijn hart uit mijn lichaam wilde knallen en in de
spaarzame voorbijkomende auto of campervan wilde gaan zitten om bij te
komen. Juist door dit afzien was het uitzicht bovenaan alleen maar
mooier. De 22 gravel-kilometers zijn de mooiste die ik gefietst heb tot
dusver. Op de bergkam had ik zowel links als rechts van me steile
afgronden en schitterend uitzicht over baaien, de zee en eilanden.
Superrrr!!!!
Tijdens de weg naar Picton ben ik door een minder prettige (dit zeg
ik heeeeeel subtiel) vrachtwagenschauffeur van de weg gereden (niet
aangereden dus) waardoor ik met mijn achterwiel in een kuil terecht
kwam. Het gevolg was een scheur in mijn velg. In Picton aangekomen heb
ik ondanks de velg besloten om (samen met mijn duitse vriend Rudi) nog
voor 3 dagen de Marlbourough in te fietsen. Na 2,5 dag fietsen en een
halve dag kayakken met goed weer heb ik in Picton de ferry geboekt om
naar het Noordereiland te gaan. Na de stilte in Marlbourough Sounds was
Wellington een schok. De auto's, de gebouwen, het aantal
verkeerslichten en mensen was ff wennen. Na 2 dagen doorgebracht te
hebben in Wellington met het bezichtigen van het museum van
Nieuw-Zeeland, de botanische tuinen, koffie drinken en om een nieuwe
velg aan te schaffen stond de busrit naar Wanganui op het programma.
Tijdens de River Road (de supermooie alternatieve weg van Wanganui naar
het Tongariro Nationaal Park) begon mijn fiets om aandacht te vragen.
Tijdens een afdaling op gravel hoorde ik iets piepen. Lekke band door 2
gaatjes! 5 kilometer later hoorde ik weer iets piepen. Lekke band door
2 gaatjes! Heb je dan 2 of 4 lekke banden gehad??? De volgende ochtend viel mijn fiets om met het karretje met de bagage erin. Gevolg: verbogen bevestigings-unit van het karretje met metaalschilfers, waardoor het karretje niet meer aan te koppelen was. Oplossing:
aardige Kiwi's aanspreken die hun boormachine gaan halen om het gat met
metaalschilfers uit te boren, waardoor alles weer paste en aan te
koppelen was.
Op dit moment zit ik dus voor de regen te schuilen in het Tongariro
Nationaal Park, een park in het midden van het Noordereiland waar
enkele vulkanen te bezichtigen zijn. Gisteren heb ik om verschillende
redenen, waaronder het komende slechte weer, besloten om de 1-daagse
Tongariro-crossing te lopen in plaats van de 3-daagse. Om 6.50 (veel te
vroeg dus) werd ik afgezet met de bus aan het begin van de track. De
wandeling was super, de mooiste tot nu toe! Ik had wanneer de wolken
weg waren een adembenemend uitzicht op kraters, vulkanen en meren.
Door het vele fietsen zijn sommige lichaamsdelen wat minder gevoelig
geworden. Misschien moet ik binnenkort toch maar een kaasschaaf kopen
om wat eeltlagen (oftewel kontkorsten) weg te harken. Tot zover dit
verslag! Ik ga eens kijken of mijn tent inmiddels weggezwommen is.
|